What did Gedolei Yisrael say about this and how did they behave?
Should Menorah be lit in public? Should a yarmulka be worn at work?
Should we wear black hats, shtreimels and other identifying marks?
Wear talis and tefillin while walking to shul? Build a Succah in a public area?
Should we remove Jewish and Israel references from our resumes when trying to get a job?
What are the biggest religious struggles in the workplace and what is most damaging to a Ben Torah?

5 Comments

David Bendory

Shalom! I’ve been listening for a few months now, and I wanted to share a personal experience related to Shiur 495. I’ve worked in the corporate world for 30 years with a yarmulke on my head, and I can’t count how many times people have apologized to me after using expletives. I’ve never said anything to anyone to correct their behavior — but as discussed in the episode, simply behaving with dignity and letting the tzelem elokim in you shine, those around you are impacted even as they may claim to not believe in Hashem.

Yashar koach for all your great work!

Eli Hirsch

I am a recent kollel leaver, I joined the workforce about a year ago.

I am the only frum Yid in the entire company.

I want to say that I have noticed the effect that your guests last week mentioned – that making an effort not to engage in the kind of “vocabulary” used by my colleagues, really changes the way they tend to speak in my presence. They make a real effort to strip expletives from their conversation, and if (when!) they slip, they apologise to me! incredible.

Load More...
loading...

Shiur 365 Riddle

A:

א- ראיתי באיזה ספר, וינס ויצא החוצה, ויצא ר״ת וירא יוסף צורת אביו
ב- בחנוכה יש מצוה ע״י הרואים, ועיין תוס׳ סוכה במה שאין ברכת הרואה אצל סוכה
ג- פמ״ג במשבצות משמע מהשו״ע ההוספה הוא מדינא, וכנראה הכוונה שכבר קיבלו כלל ישראל לקיים באופן מהדרין מן המהדרין, אולם מפורש במשנה ברורה סק״ד השו״ע איירי רק במי שידו משגת, והנה פסק הרמ״א אין מדליקים מנר של עיקר מצוה לשאר נרות, הרי ודאי גם להלכה בעצם יש ענין של עיקר מצוה, ואלא הביאור כמו שביארנו
ד- במשנה ברורה ביאר אף שגם שעווה אורו צלול מ״מ מדליקים בשמן לפי שבה נעשית הנס, הדברות משה מדייק שלא נקט מטעם זה שמן זית דוקא רק שמן, אבל לעולם העדיפות של שמן זית משאר שמנים לפי שאורו צלול טפי, דממ״נ אינה כמו המקדש שאינה כתית למאור
והנה מן המאירי משמע שיסוד מימרא דריב״ל הוא מטעם שבה נעשית הנס, ונראה לפי״ד המשך הגמרא אף שיש הידור מטעם שבה נעשית הנס מ״מ אינה עדיף ממעלת משיך טפי, והוכיח אביי ממימרא דריב״ל ע״כ שגם אורו צליל טפי ודו״ק
והנה בשו״ת אחיעזר נקט אף שחשמל דינו כאש מ״מ בנ״ח מצוה מן המובחר בשמן זית שבו נעשית הנס, והעיר הגריש״א הלא מבואר בגמרא שיש עדיפות במה שאורו צליל טפי, אבל לפי מה שביארנו ניחא טענת האחיעזר שהרי כוונת הגמרא רק לומר שאינה כדאי לקיים מעלת שבה נעשה הנס נגד אורו צליל טפי

Load More...
loading...

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Rabbi Moshe Walter, Mr. Naftoli Horowitz, Mr. Harry Rothenberg, Mr. Charlie Harary, Rabbi Michoel Stern
How should we behave in Galus? Should we try to blend in and keep a low profile?
Downloads :
Rabbi Moshe Walter, Mr. Naftoli Horowitz, Mr. Harry Rothenberg, Mr. Charlie Harary, Rabbi Michoel Stern
How should we behave in Galus? Should we try to blend in and keep a low profile?
Downloads :
Contact