06/24/22 - SHIUR 376

Mechitzas – When do we need one? + Music Part III (a supplement to the previous Shiurim)

Simchas:  Chupa, Chasuna, Sheva Brochos Do any of them need a Mechitza?
Does a concert need to have a Mechitza or is mixed seating/family seating allowed?
Why is a Mechitza not mentioned in Shulchan Aruch The only Charedi Yeshivah that has a music room

Shiur Reference Material

16 Comments

M Levine

שלום הרב
באג”מ ח”א סימן לט בסופו מפורש דאף במקום שאינו ביהנ”ס וביהמ”ק נמי יש חיוב מה”ת להיות מחיצה וראייתו מהספד דסוכה נב, ולא ידעתי למה אמרת כמה פעמים בהשיעור שדין זה הוא רק בביהכנ”ס דזה אמת שהאג”מ צידד כן אבל מסיק בכל אופן.

R’ Dovid,

To properly evaluate the appropriateness of the mitzva tontz, think about if there was one the other way around – between the Rebbetzin and the choson (in addition to or instead of the Rebbe & kallah).

Also, it occurs to me that it’s interesting that notzrim also have a wedding tradition involving a belt (garter).

Michael Traube

I was a little surprised you didn’t mention the Gemara that says people who put music to Pesukim their tongues will be ripped out (or something along those lines). I heard in the name of r Pam ztl that he distinguished from “music/songs” and prayer, and the heter for a r shlomo etc is they are praying not singing a song. Unfortunately not all singers today are like that :). And in any case the recent growth of original heartfelt Jewish song seems to be a good thing vs grabbing the right syllables from tehillim for a tune u came up with/took from a pop band.

This also plays into the question of mikdash, one could argue a yishai ribo concert with 10k tides of all stripes singing Seder haavodah is about as close to the mikdash and a davar shebekedusha as we have had for 2000 years, so clearly a r Moshe mechitza makes sense (separate from the 5th Shulchan aruch obvious considerations).

Load More...
loading...

Shiur 365 Riddle

Q:

בגמרא ברכות דף כא עמוד ב איתא אמר רב אדא בר אהבה: מנין שאין היחיד אומר קדושה – שנאמר: ונקדשתי בתוך בני ישראל – כל דבר שבקדושה לא יהא פחות מעשרה. מאי משמע? דתני רבנאי אחוה דרבי חייא בר אבא: אתיא תוך תוך. כתיב הכא: ונקדשתי בתוך בני ישראל וכתיב התם: הבדלו מתוך העדה הזאת, מה להלן עשרה, אף כאן עשרה. וצ”ע שהרי הפרמ”ג הובא במשנה ברורה סימן נה ס”ק מו כ’ וז”ל, או שעבר עבירה – כתב הפמ”ג דוקא עבירה שעבר לתיאבון אבל להכעיס אפילו בדבר אחד או שהוא מומר לע”ג או לחלל שבת בפרהסיא דינו כעכו”ם ואינו מצטרף. א”כ איך ילפינן דבר שבקדושה מהמרגלים.

Submitted by Yehoshua Duker
A:

They were an eidah ra’ah. For devarim shebekedusha we need a regular eidah.

Submitted by Binyomin Mezei
A:
I think the answer on this week’s riddle is that you only learn from the miraglim that the word עדת means ten people, and therefore when it says ונקדשתי בתוך בני ישראל we say that you need ten people, but we don’t necessarily say that all that was by the miraglim teaches us for דברים שבקדושה.
All the best,
Load More...
loading...

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Rabbi Boruch Oberlander, Rabbi Aryeh Lebowitz, Rabbi Shay Tahan, Rabbi Baruch Chait
Mechitzas – When do we need one? + Music Part III (a supplement to the previous Shiurim)
Downloads :
Rabbi Boruch Oberlander, Rabbi Aryeh Lebowitz, Rabbi Shay Tahan, Rabbi Baruch Chait
Mechitzas – When do we need one? + Music Part III (a supplement to the previous Shiurim)
Downloads :
Contact