12/08/23 - SHIUR 446

Daas Torah In Halacha and Hashkafa

Is there a Torah idea called Daas Torah?
Can it override doctors?
Does the “Daas Torah” have to know the facts?
Can it override Shulchan Aruch?
Even if it’s not in contradiction with Halacha, must we listen to it ?
Is there such a thing as saying blanket statements without proofs that must be listened to?
Are we supposed to be using our heads?
If someone questions “Daas Torah” should he be explained the position or be branded a Kofer?
Do we believe in infallibility of Gedolim?
Can there be two “Daas Torah’s”?
Are two different people allowed to have different views, or is it my way or the highway?
How should we treat someone who disagrees with us?

Shiur 365 Riddle

A:

א- הנה מבואר בגמ’ שיש מעלת תדיר גם באופן שאחד מהם נדחה לגמרי, שהרי חוקר הגמ’ לענין נ”ח וקידוש היום אם אומרים תדיר עדיף או פרסומי ניסא עדיף, בספר עמק ברכה (קידוש והבדלה) נקט אף שמעלת תדיר דאו’ אמורה רק לענין קדימה מ”מ מדרבנן תדיר עדיף גם לדחות המצוה שאינה תדירה לגמרי, וא”כ אף שפסק הגמ’ פרסומי ניסא עדיף מ”מ י”ל כ”ז רק שלא להפסיד מצות נ”ח לגמרי
ב- עייו רמ”א קצ”ט ג’ העמידו דבריהם על דין תורה, ע”ע ביאור הלכה תרנ”ו, אולם הגר”א חולק, יש סברא לומר כיון שאינו מקנה רק חלק שותפות ל”ש חשש נשרפו חיטך בעליה
ג- לכאו’ אם שיטת הבה”ג בזה שאינה קבלת שבת צ”ל שכדי להוציא את האשה צריכים שהיא יכולה לעשות מטעם כל דאיהו לא מצי למיעבד, אף שבאמת לפי מה שמייסד המחנ”א שלוחין ט’ כל שאם עושה בעצמו מהני ואפי’ אם אסור לו לעשות ליכא בה משום איהו לא מצי למיעבד, והרי הכא אם היתה מדלקת באיסור לכאו’ מקיים המצוה ול””ש בה מצוה הבאה בעבירה, אבל יל”ע בזה, וגם יש להעיר לפי הנובי”ת על עיקר איהו לא מצי למיעבד היא רק להיות “בתורת”
[אגב מובא ע”פ קבלה שיש זהירות שלא ידליק נרות חנוכה אחרי הדלקת נרות שבת אבל לכאו’ אי”ז הביאור בהשו”ע]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Rabbi Aharon Lopiansky, Rabbi Aharon Sorscher
Daas Torah In Halacha and Hashkafa
Downloads :
Rabbi Aharon Lopiansky, Rabbi Aharon Sorscher
Daas Torah In Halacha and Hashkafa
Downloads :
Contact