What’s currently causing us the most trauma? The war? The captives? Antisemitism? Something else?
What’s the implication of not getting a body back from Hamas, and therefore no Kevura and no closure?
Is hearing the news and looking at war images helpful or hurtful?
How are students from out of Israel who are studying in Yeshivos and Seminaries in Israel handling the war?
How can we turn our current plight into a growth opportunity?
Will we have “Post-Traumatic Stress” or “Post-Traumatic Growth” from the war?

2 Comments

To families sitting shiva for a חיל who died in battle
You are not alone in your pain and suffering. Our thoughts are with you and your sorrow is bound up with ours.
Your loved one has died על קידוש השם, and has eternal reward which will increase and grow עד עולם.
They died protecting עם ישראל and they have our eternal gratitude, respect and honour. Their heroism will inspire others to draw closer in their עבודת השם and in this way your loved one will receive even more eternal שכר.
הִנֵּה לְֹא־יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשׂרָאֵל – Hashem will always protect and watch over you, in your pain and in your sorrow.
There will be light and there will be renewal.
הַמָּקוֹם יְנַחֵם אֶתְכֶם בְּתוֹךְ שְׁאָר אֲבֵלֵי צִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם

B. Kagan
Nichum Aveilim UK

Shiur 365 Riddle

A:

א- עדיין לא מצאתי ביאור, מ״מ נראה לציין שמצינו ט״ו תיבות בפסוק (דברים כו י״ז) את ה׳ האמרת היום, ואולי יש קשר ודו״ק

ב- במשנה ברורה ריש סימן תקע״ו מביא קושית מג״א למה אין נוהגים לתקוע בעת צרה, ומביא לתרץ א׳ מצוה זו נוהג רק בארץ ישראל, ב׳ אפשר אף בארץ ישראל דוקא כשהיה תחת רשותינו, ג׳ דוקא באופן שהגזירה על רוב ישראל
והנה לעניינו ודאי לא שייך תירוץ הראשון, ויש לדון לענין תירוץ השני אם כוונתו שבעינן שיהא תחת רשותינו דהיינו רשות ע״פ תורה, ולענין תירוץ ג׳ הלא עדיין ליכא לצעירינו רוב ישראל בארץ ישראל
וע״ע ערוה״ש שם שר״ל המצוה אמורה רק בזמן הבית עיי״ש בדבריו
עוד יש לציין דהנה לפי שיטת הרמב״ם הדין היא לתקוע בחצוצרות ועיין שו״ת אג״מ ח״א שצריכה להיות ע״י חצוצרות של מקדש דוקא ולכן א״א לקיים המצוה, וע״ע מה שחולק עליו הגריש״א בקובץ תשובות
עוד יש מקום לדון אם התקיעות צריכות להיות ע״י כהנים ואולי בעי מיוחסים כמו עבודה

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Rabbi YY Jacobson, Rabbi Aviad Goldvicht, Dr. Jacob Freedman, Mrs. Batya Widowsky
Dealing with traumatic times – how to dig out of a rut
Downloads :
Rabbi YY Jacobson, Rabbi Aviad Goldvicht, Dr. Jacob Freedman, Mrs. Batya Widowsky
Dealing with traumatic times – how to dig out of a rut
Downloads :
Contact