Marching down flower girls to the Chuppah – Is that a Jewish thing or is it חוקות הגוים?
Standing up for the Chosson and Kallah when they walk down, is that a Jewish custom?
Are you supposed to stand up during the recital of the Sheva Brochos?
Walking down to the Chuppah – Should the parents walk down their child – or both fathers should walk down the Chosson, and both mothers the Kallah? What if they are divorced or one of the parents was Niftar?
Are the Chosson and Kallah permitted to hold hands after the Chuppah?
Should the Kallah come into the men’s side during the dancing?
Does the Kallah have to wear a Sheitel by the Chasunah?
The minhag by various Chasidim for the woman to shave her head
Mitzvah Tantz – What’s the Mitzvah? Or is it actually an Aveira?
If there’s any conflict in Minhagim, whose Minhag is done the Chosson’s or the Kallah’s?
א- פשוט לפי הסוברים כדי לקיים מצות מהדרין מן המהדרין צריכים שיכוונו שלא לצאת עם בעה”ב פשוט שא”א לצאת עם ברכתו לכאו’
יש לציין מהלך המור קציעה סימן תרע”ב דבמצות נ”ח ודאי ברכתה מעכב, לפי שכל עיקרה לפרסומי ניסא, וכנראה לפי”ד הכא הברכה היא בכלל המעשה מצוה ודו”ק
ב- ב”י תרע”א בנ”ח יש חסרון כיס, עוד תי’ דבתפלה יש בה משום פריקות עול ולא יחשודוה לאיסור חמור כזה, הב”ח תי’ זמן תפילה אין זמנה מצומצם כמו נ”ח, עוד תי’ דבתפלה אפי’ כנס בפתח מצד שני לא היה ידוע משא”כ בנ”ח היה מתפרסם, בחי’ הגהות מביא עוד תירוצים, במג”א נקט דבבית הכנסת אינה מטעם חשד ואלא בזיון עיי”ש, ובכל הפוסקים יש כמה וכמה מהלכים
לכאו’ י”ל, מצות נ”ח הלא עיקר עניינה לפרסם הנס ולכן מוטל עליו גם לכף חובה שיחשדוהו שלא קיים המצוה והכל הידור בפרסום הנס, משא”כ בהא דבית הכנסת בעצם הרי הוא מצוה פרטי ואלא שיש דין והייתם נקיים ולכן כל שיש אופן מובן לדון לכף זכות לא מוטל עליו לפרסם מצותו
ג- ידוע בעולם לייסד בשיטת תוס’ שחובת נ”ח הוא חובת הבית, [וכן שמעתי מעשה עם הח”ח, בישיבת ראדין הדליק בחור אחד מנורה של חבירו, ופסק הח”ח שבעל המנורה ידליק בלי ברכה שעל הצד שנ”ח חובת הבית כבר יצא מצוותו, (ומה שנמצא במשנ”ב להדליק בברכה איירי כשלא נמצא בביתו)]
ד- יש מהלך מחודש הרי מצוה דרבנן הוא לאו דלא תסור ובלאוין חייב למסור כל ממונו, ומהלך זו פלא שודאי לא מצינו הכי בשאר מצוות דרבנן, וגם יל”ע אם יש דין מכירת כסות על ל”ת
יש עוד מהלך מחודש מגאוני פולין לפי שמצוה זו כולל אחרים ל”ש בו שיעור חומש דומיא דמצות פריעת בע”ח
ובאמת עיין מג”א תרנ”ו שדין זה מיוחד אצל נ”ח וד’ כוסות, והצד שוה מצוות של פרסומי ניסא, וע”ע מ”ב בבה”ל הלא מצינו כן בעונג שבת, אולם התם הרי הוא מטעם נר ביתו עדיף, ובאמת היסוד כהנ”ל שאינן מצוות פרטיות לעצמו ואלא המצוה כולל אחרים, [ואולי י”ל הסבר שבאופן כללי ממון אחרים לא עומד למצותו משא”כ אם גם האחרים שייכים בהמצוה י”ל גם ממונם עומד למצוה זו]
ה- לפי מחנ”א שלוחין ט’ כל שאם היה עושה בעצמו היה מהני ואפי’ אם אסור לו לעשות ל”ש בה איהו לא מצי עביד, [ואם עובר ומדליק אחרי שקיבל שבת ודאי יוצא ידי מצוה ול”ש בה מצוה הבאה בעבירה דומיא דירוש’ קריעה בשבת], ועוד יותר לפי נובי”ת לא בעינן רק שיהא בתורת ולא דמצי למיעבד השתא
גם דהכא לא בעינן מסירות כח רק עצם הפעולה
עוד ראיתי ישוב שגם איהו מצי עביד שהקבלת שבת יש בה התרה ואכמ”ל
עוד י”ל אם מצות נ”ח חובת הבית לא בעינן תורת שליחות
ו- ראיתי הרבה מחלקים בין קבלה דרבים ומצוה דרבים וצ”ע
במ”ב סוף סימן ת”ר מביא מט”א גם בהא דשופר אילו נמצא מי שעדיין לא קיבל שבת לא אמרינן שקבלתם טעות, וא”כ ה”נ הרי שייך להדליק ע”י אחר, [ודוחק לומר שחשובה טעות מטעם מצוה בו יותר מבשלוחו]
ז- בבכור שור תי’ שאני רבים שזכות הרבים ראוי, או יש לחלק שהכוונה לנסים הנעשים על דרך הטבע
לכאו’ יש לחלק לענין בקשת הנסים בעבור ריבוי כבוד שמים
והנראה יותר לומר הלא יש הבטחה שיהיו נסים לעתיד לבא ואנחנו מבקשים שיבא במהרה בימינו
ח- בעמק ברכה (קידוש והבדלה) מה שמצינו תדיר עדיף מדאו’ הוא רק בסדר קדימה ולא לענין לדחות אחד את השני
עוד תי’ שם גם ענין פרסומי ניסא יש בה ענין דאו’ ע”פ רבינו יונה וזכרת את כל הדרך אשר הוליכך ד’ , והוא מצות עשה
A gutten erev shabbos.